Wie ben ik?

Hoi, wat leuk dat je benieuwd bent wie de persoon is achter deze website. Ik ben Janny Bolink. Graag vertel ik je wat meer over mijzelf. Ik heb er bewust voor gekozen om hier iets over mijzelf, mijn drijfveren en mijn visie op het onderwijs te vertellen.

Wil je graag een overzicht van mijn praktijkervaring en opleidingen, dan verwijs ik je graag naar mijn persoonlijke LinkedIn-pagina. Daar heb ik alles netjes voor je op een rij gezet.

Waar het allemaal begon

Als ik over mezelf nadenk, dan neem ik die foto in mijn gedachten die er ooit eens van me gemaakt is, toen ik 6 jaar was. In die foto zie ik passie voor het leven. In die foto zie ik een ongebreideld enthousiasme, een leergierig persoon. Toch was dat helaas wel anders, toen ik op de basisschool zat.

Ik was dol op lezen, verslond boeken. Ik was op dat gebied intrinsiek gemotiveerd en las dus veel sneller dan anderen in de klas. En werd vervolgens bestraft omdat ik niet wist waar de rest van de klas gebleven was. Ik vond niet dat ik iets fout deed. Toch dacht mijn meester daar anders over. Hij zei dat ik niet goed oplette, niet goed meedeed en weinig interesse voor school toonde. Daar werd ik op aangesproken. Ik herinner me dat ik dat heel erg vond. Ik wilde het graag goed doen. In die tijd ben ik er wel gaan denken om ooit zelf juf te worden. Ik vond namelijk dat het anders kon, dat het anders moest.

Gelijk behandelen is ongelijke kansen

Nu, jaren later, weet ik waar het in mijn basisschooltijd aan schortte. Want als kinderen in een klas gelijk behandeld worden, dan krijgen ze ongelijke kansen. Zorg dus voor maatwerk. En creëer daardoor meerwaarde voor het kind. Zorg voor een constante stroom van uitdagingen en verwondering, zodat kinderen nieuwsgierig zijn en blijven. Zelfstandig en autonoom leren. Omarm wat je tegenkomt en wees geen kopie van een ander, maar wees jezelf.

Mijn visie op het onderwijs

Zo is mijn visie op het onderwijs ontstaan. Feitelijk draait het onderwijs wat mij betreft om drie woorden:

1. Relatie. Je wilt prettig leren en werken. Maar dat doe je wel samen, in groepsverband, met een stamgroepleider die je kent en waar je vertrouwen in hebt en hij/zei in jou.
2. Competentie. Je wilt er altijd naar streven dat het werk dat een kind moet doen, aansluit bij zijn of haar ontwikkeling, zodat een kind ervaart dat het leert.
3. Autonomie. Je wilt dat kinderen zelf zeggenschap hebben over hun eigen kansen en over hun ontwikkeling. Natuurlijk help je als stamgroepleider om de kaders te bepalen.

De twee vragen die bij bovenstaande drie woorden centraal staat: ‘wat heeft het kind nodig?’ en ‘hoe zorgen we er op school voor dat onze visie aansluit bij elk kind?’

Wat ik altijd zeer frappant vind? Er zit een groot verschil in hoe we met basisscholieren omgaan in relatie tot de manier waarop we ons gedragen in ons werkzame leven. Ik las ooit eens ergens de volgende zinnen. ‘Op school? Zit stil, wees rustig, hou je mond.’ ‘Op het werk? Wees assertief, kom met ideeën, doe proactief.’ Mijn idee? Zorg daarbij dat kinderen altijd de ruimte krijgen om te ontdekken.

Onderwijs is écht mijn cup of tea!

Mijn hart ligt bij de inhoud van onderwijs. Mijn drijfveer? Jou ondersteunen invulling te geven aan jouw wensen en uitdagingen. Samen op zoek naar de beste uitwerking.

Als adviseur/opleider gecombineerd met mijn jarenlange ervaring als stamgroepleider en directeur-bestuurder ben ik in staat om je op een inspirerende, praktische en resultaatgerichte wijze te helpen met de vraagstukken in jouw school of team. Samen een kopje thee drinken om te praten over de uitdagingen waar jij voor staat?

Je bent van harte welkom op mijn heerlijke woon- en werkplek. Of ik kom bij jou op bezoek en neem wat lekkers mee. Samen een kopje thee (of koffie) drinken om te kijken of we op één lijn zitten en hoe ik jou kan helpen met jouw uitdaging in het onderwijs. Bel 06-27 11 31 47 of mail me op janny@jannybolink.nl voor een afspraak. Ik spreek je graag!

Janny Bolink, onderwijskundige | Jena door Janny | KiVa-trainer